اخبار پزشکی و سلامت

تازه ترین خبرهای پزشکی,سلامت,پوست و مو ایران

سه شنبه 28 اسفند 1397

بهترین روش تقویت حافظه

نویسنده: مدیر سایت   

مغز انسان توانایی فوق العاده‌ایی برای تطبیق دادن خود با شرایط و تغییرات موجود در سنین مختلف دارد.

اعتقاد بر این است که عملکرد مغز انسان در طول دوره جوانی به اوج خود می‌رسد و به تدریج با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. سبک زندگی مدرن نیز نقش بسیار مهمی در کاهش توانایی‌های شناختی دارد.

یک رژیم غذایی ضعیف، قرار گرفتن در معرض سموم، استرس، کمبود خواب و سایر فاکتورهای نادیده گرفته شده ،تنها چند نمونه از سبک زندگی ناسالم هستند. البته یک سبک زندگی سالم می‌تواند به سلامت مغز انسان کمک کند. یک حافظه قوی به سلامت و توانایی مغز بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم مواردی را بیان کنیم که انجام آن‌ها می‌تواند به بهبود قدرت مغز کمک کند و حافظه شما را تقویت نماید.

    یک رژیم غذایی سالم داشته باشید:

نوع غذایی که می‌خورید و غذاهایی که در رژیم غذایی خود نادیده می‌گیرید، نقش بسیار مهمی در بهبود و نگه داشتن حافظه بازی می‌کند. یک رژیم غذایی جامع و کامل حاوی میوه، سبزیجات و چربی‌های سالم وضروری است و می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی مغز داشته باشد. سعی کنید از اسید‌های چرب امگا ۳ حیوانی بیشتر استفاده کنید و از مصرف بیش از حد شکر و کربوهیدرات نیز خودداری نمایید.

    مغز خود را تمرین دهید:

تمرین دادن مغز و انجام تمرینات و ورزش‌های مغزی می‌تواند رشد آن را حفظ کند و حتی توسعه ارتباطات عصبی جدید می‌تواند به بهبود حافظه شما کمک نماید. ورزش مغز را تشویق می‌کند در بالاترین سطح خود قرار بگیرد و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. حافظه نیز همانند ماهیچه‌ها و عضلات بدن به ورزش نیاز دارد تا بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. هر چقدر بیشتر از مغز خود کار بکشید، پردازش و فرآیند اطلاعات در مغز نیز بهتر خواهد شد. سعی کنید مغز خود را با پازل و انواع بازی‌های فکری به چالش بکشید.

    تمرینات فیزیکی انجام دهید:

تمرینات ذهنی برای سلامت مغز بسیار ضروری است اما تمرینات فیزیکی نیز می‌تواند نقش مهمی در این امر بازی کند. تمرین و انجام تمرینات ورزشی به مغز کمک می‌کند سالم و شاداب باقی بماند. زمانی که ورزش می‌کنید، جریان اکسیژن و خون رسانی به مغز نیز افزایش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش اختلالاتی همچون دیابت می‌شود که باعث کاهش حافظه فرد می‌گردد. ورزش کردن باعث کاهش استرس موجود در بدن ومغز می‌شود. این کار همچنین نقش مهمی در رشد و تحریک ارتباطات عصبی جدید بازی می‌کند.
۴.خواب کافی داشته باشید:

حداقل ساعت خواب از فردی به فرد دیگر متغیر است. خواب می‌تواند به طور مستقیم بر روی حافظه و یادگیری فرد تاثیر بگذارد. داشتن خواب کافی برای حافظه بسیار ضروری است. فعالیت‌های بهبود دهنده حافظه معمولا در طول مراحل خواب عمیق رخ می‌دهد.

    از استرس خودداری کنید:

استرس نیز بخشی از زندگی است و به طور کامل نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با اینحال، استرس تاثیر بسیار شدیدی بر روی سلامت مغز و بدن دارد. استرس مزمن می‌تواند باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شود. بهتر است فعالیت‌های کاهش دهنده استرس همچون ورزش، مدیتیشن و سرگرمی‌ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. این موارد به شما کمک می‌کند استرس کمتری داشته باشید و حافظه شما افزایش پیدا کند.

    چند وظیفگی را متوقف کنید:

چند وظیفگی توانایی انجام چندین فعالیت به صورت همزمان است. این کار باعث کندی شما می‌شود. اگر کارهای متعددی را در یک زمان واحد انجام می‌دهید، مغز در ذخیره سازی اطلاعات یا نادیده گرفتن آن‌ها دچار مشکل خواهد شد.

    از مکمل‌های مناسب استفاده کنید:

شما می‌توانید تحت نظر یک پزشک متخصص از مکمل‌های مختلف برای بهبود حافظه خود استفاده کنید. به عنوان مثال مکملی که از عصاره برگ‌های کُهَن‌دار یا جینکو تهیه می‌شود به بهبود حافظه کمک می‌کند و می‌تواند غلظت و جریان کلی خون به مغز، بازوها و پاها را افزایش دهد.

    سعی کنید مهارت‌های جدیدی بیاموزید:

به موارد جدیدی فکر کنید که همیشه دوست داشتید آن را یاد بگیرید. یادگیری نواختن گیتار، تنیس بازی کردن یا حتی یادگیری یک زبان دیگر می‌تواند بسیار موثر باشد. این گونه فعالیت ها سیستم عصبی شما را تحریک می‌کنند، با اثرات استرس مقابله می‌نمایند، خطرات ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهند و سلامت کلی مغز را بهبود می بخشند. پس هرچقدر که می‌توانید خود را درگیر چنین فعالیت‌هایی بکنید.

    بخندید:

حتما شما هم شنیده‌اید که خنده بر هر درد بی درمان دواست. یک خنده خوب می‌تواند نواحی مختلف مغز را درگیر سازد و قسمت‌هایی که برای یادگیری، حافظه و خلاقیت هستند را فعال نماید.

    از دستگاه‌های حفظی استفاده کنید:

دستگاه‌های حفظی ابزارهایی هستند که به شما کمک می‌کنند اطلاعات و مفاهیم را به ذهن بسپارید. این دستگاه‌ها به سازماندهی اطلاعات در یک فرمت خاص کمک می‌کنند بنابراین به یادسپاری آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. مثلا این ابزارها از کلمات اختصاری ، اشعار ، تجسم و شکستن اطلاعات به قطعات کوچک‌تر استفاده می‌کنند. اگر شما نیز در مورد بهبود عملکرد شناختی و حافظه خود مصمم هستید، ۱۰ تکنیک بالا یک راه حل ارزان و ساده برای رسیدن به این هدف ارائه می‌کند. پس سعی کنید تمامی موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و از آن‌ها استفاده کنید.

نظرات() 

سه شنبه 28 اسفند 1397

ممنوعیت های خوراکی برای آفت دهان

نویسنده: مدیر سایت   

چه عواملی در ایجاد آفت های دهانی نقش دارند

با چه روش هایی می توانیم مانع بروز آفت در دهان شویم توصیه های درمانی مفید و موثر در این زمینه کدامند چه مواد خوراکی آفت دهان را برطرف می کنند.

آفت، ضایعات دردناک ریز و خوش‌خیمی در ناحیه دهان و زبان هستند. برای درمان هر چه سریع‌تر آفت راهی وجود ندارد اما می‌توان با کنترل رژیم غذایی از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

درصد افرادی که آفت می‌زنند معتقدند مصرف مغزها باعث آن بوده و ۱۵ درصد افراد معتقدند مصرف مغز و میوه‌های خشک سبب تشدید آفت‌های دهانی در آن‌ها می‌شود.

گردو، بادام، پسته و شکلات، مواد غذایی آلرژن هستند اما این تنها دلیلی نیست که می‌گوییم نباید این نوع مواد غذایی را مصرف کنید. در حقیقت چربی این مواد غذایی باعث افزایش اسیدیته معده شده و در بروز آفت نقش دارد. این موضوع زمانی که مغزها فراوری شده‌اند یعنی به شکل بوداده یا دودی یا نمکی عرضه می‌شوند، شدیدترخواهد بود.

نظرات() 

سه شنبه 28 اسفند 1397

پنهان کردن شیرینی عید خطرناک است!

نویسنده: مدیر سایت   

پنهان کردن شیرینی عید خطرناک است!

بهمن خدادادیان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شیرینی خشک بهترین نوع شیرینی برای عید است، گفت: مدت تعطیلات عید طولانی است و خرید شیرینی خامه‌ای یا مربایی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

وی افزود: فسادپذیری این نوع شیرینی‌ها به خاطر مواد اولیه آنها بسیار بالاست و نگهداری طولانی‌مدت آنها توصیه نمی‌شود.

خدادادیان تصریح کرد: شیرینی نخودی به خاطر خشک بودن و نیز حجم اندک بهترین شیرینی عید است و توصیه می‌شود در صورت خرید شیرینی، بسته‌های آن حتما در یخچال نگهداری شود.

این کارشناس بهداشت افزود: در شیرینی خشک به طور معمول آب فعال کم است و میکرواُرگانیسم‌ها در این شرایط کمتر رشد کرده و این نوع شیرینی‌ها دیر فاسد می‌شوند.

وی هشدار داد: خانواده‌ها از پنهان کردن شیرینی در کمد و مکان‌های گرم و مرطوب خودداری کنند و جعبه‌های شیرینی را تنها در یخچال نگهداری کنند.

این کارشناس بهداشت در خصوص خرید شیرینی از دست فروش‌ها و بازار روز نیز هشدار داد و افزود: متاسفانه شهرداری تنها بازار روز راه انداخته و نظارتی بر اجناس عرضه شده در آن ندارد و شاهد هستیم شیرینی‌هایی که معلوم نیست از چه مواد اولیه و در چه مکانی تهیه شده‌اند در آنها عرضه می‌شود، بنابراین از مردم می‌خواهیم به طور جد از خرید این نوع شیرینی‌ها خودداری کنند.

خدادادیان بهترین زمان خرید شیرینی را ۲۵ اسفند به بعد دانست و اظهار کرد: خرید زودهنگام شیرینی امکان فسادپذیری آنها را در نگهداری طولانی مدت افزایش می‌دهد.

این کارشناس بهداشت نان برنجی را هم با توجه به خشک بودن و کم حجم بودن یکی از شیرینی‌های مطلوب برای عید دانست و اظهار کرد: توصیه اکید ما این است که بدلیل تقلبات فراوان در تولید نان برنجی از جمله استفاده از رنگ تقلبی به جای زعفران و حتی آرد معمولی به جای آرد برنج، حتما نان برنجی را از اماکن معتبر و دارای مجوز تهیه کنند.

وی افزود: بر روی بسته‌های نان برنجی مرغوب و بهداشتی باید شناسه نظارت و آرم سیب سلامت وجود داشته باشد.

نظرات() 

نویسندگان

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :